فرايند توليد فيلتر هوا : براي توليد فيلتر هوا خودرو به موارد زير دقت كنيد :
فيلتر هوا يك قطعه در خودرو است كه عهده دار تصفيه هواي وارده به موتور خودرو به منظور تركيب با سوخت و احتراق آن مي باشد. فيلترها عموماً داراي صفحه اي كاغذي هستند كه آغشته به برخي مواد شيميايي مومي شكل شده اند. اين فيلترها در مسير گذر هوا از محيط به موتور خودرو قرار داده ميشود، به طوري كه در هنگام عبور هوا از آن، كليه گرد و خاكها ، غبار معلق آب، دود و غيره گرفته شده و هواي تميز وارد موتور مي گردد.
فيلتر هوا يك قطعه مصرفي در خودرو است و علت آن اين است كه به مرور گرد و خاك، دوده و ديگر اجرام معلق در هوا روي فيلتر رسوب كرده و سبب كاهش و در نهايت از بين بردن قدرت تصفيه فيلتر مي شود و در اين زمان است كه عمر سرويس دهي فيلتر به پايان رسيده و لذا با يك فيلتر تازه تعويض ميگردد. عمر سرويس دهي فيلتر كاملاً بستگي به ميزان كاركرد خودرو دارد. لازم به ذكر است كه كليه خودروها بدون استثناء از فيلتر هوا استفاده مينمايند و به عبارت ديگر هيچ خودرويي بدون فيلتر هوا يافت نميشود.
فيلترهاي هوا علاوه بر خودرو در ساير موتورهاي احتراقي نيز كاربرد دارند. موتورهاي مورد استفاده در كشاورزي ، موتورهاي مورد استفاده در صنعت، قايقها، سمپاشها، ژنراتور برق، ليفتراكها، جرثقيلها و … كه از موتور احتراقي (بنزيني – گازوئيلي – گازي) استفاده مينمايند نيز از فيلترهاي هوا استفاده مي كنند
در حالت كلي فيلترهاي هوا به چهار گروه عمده زير تقسيم بندي ميشوند:

فيلترهوا براي خودروهاي سبك

فيلتر هوا براي خودروهاي سنگين

فيلترهوا براي خودروهاي صنعتي

فيلترهاي هوا براي مصارف خاص

ماهيت كار و عملكرد هر چهار گروه فيلتر با همديگر يكسان است و آنچه كه سبب تفكيك آنها مي گردد ساختمان فيلتر، روش توليد و ابعاد ظاهري آنها ميباشد.
شرح هر كدام از مراحل توليد را ميتوان به صورت زير ارائه كرد:

آماده سازي مواد اوليه پليمري ( رزين )

پليمر ( رزين ) مورد استفاده در فيلتر، از تركيب چند ماده پلاستيكي حاصل ميشود. اين مواد به طور دقيق توزين و در داخل ماشين تزريق قرار داده ميشوند. اضافه كردن رنگ يكي ديگر از مراحل فرايند آماده سازي مواد اوليه محسوب ميگردد.برش كاغذ به اندازه مورد نيازهر فيلتر بر حسب اندازه و ابعاد آن ، نيازمند مقدار مشخصي كاغذ ميباشد. لذا ابتدا كاغذ به اندازه مناسب فيلتر برش و آماده ميشود.

فرم دهي كاغذ به شكل كنگره

عامل اصلي در تصفيه هوا به وسيله فيلترها، نوعي كاغذ آغشته به مواد شيميايي چرب ميباشد. به طوري كه هوا در هنگام عبور از منفذهاي بسيار ريز كاغذ، كليه ناخالصيها و آلودگيها به وسيله اين كاغذ جذب شده و هواي تميز از آن عبور و وارد موتور خودرو ميشود. در زمان ساخت فيلتر به منظور افزايش ظرفيت و طول مدت كار فيلتر، لازم است سطح مناسبي از كاغذ تهيه و در فيلتر استفاده شود. از طرف ديگر اندازه فيزيكي فيلتر بايد در حدي تهيه شود كه با توجه به محدوديت فضا در روي موتور، امكان استفاده از آن فراهم گردد. لذا با توجه به عوامل فوق الذكر، كاغذ مورد استفاده به شكل كنگرهاي شكل داده شده و پس از برش و تعيين اندازه دقيق، در داخل فيلتر مونتاژ ميگردد. اين عمليات به وسيله ماشين مخصوص صورت ميگيرد.

فرم دهي كاغذ كنگره شده به شكل رول

كاغذ كنگره شده به شكل رول (شكل نهايي فيلتر) تبديل و در داخل قالب تزريق پلاستيك قرار داده ميشود. لازم به ذكر است كه قالب فوقالذكر متفاوت از قالبهاي مورد استفاده در ماشينهاي تزريق پلاستيك است. عمليات فرمدهي و قرار دادن كاغذ در داخل قالب به دو شكل اتوماتيك و دستي صورت ميگيرد كه در طرح حاضر شكل دستي آن مورد نظر است. تزريق مواد پليمري در قسمت فوقاني و تحتاني كاغذ كنگره و رول شده قسمت فوقاني و تحتاني هر فيلتر را دو قطعه پلاستيكي تشكيل داده است كه اين قطعات علاوه بر ايجاد سازه فيلتر، قطعه نگهدارنده كاغذ رول شده نيز ميباشد. اين قطعات به طور كامل به كاغذ چسبيده و مانع باز شدن كاغذ ميشوند. شيوه توليد اين قطعات بدين صورت است كه مواد پلاستيكي مايع (رزين) روي قسمت فوقاني و تحتاني كاغذ رول شده تزريق و فيلتر آماده ميشود.

توليد فيلتر هوا